Kwaliteit van zorg

Ketenzorg verbreed het denken over kwaliteit van zorg. Het gaat immers niet alleen over de effectiviteit van de gebruikte interventies of de gezondheidsuitkomsten, maar duidelijk ook over het bereik en toegankelijkheid van de zorg. Bij chronische zorg is er immers eerder sprake van onder- dan overbehandeling.

Ketenzorg met zijn aandacht voor zorgprocessen en zorgpopulaties geeft de mogelijkheid een data te verzamelen over zowel de geboden zorg en over de doelgroep en het verloop van de aandoening. De combinatie van data en patiëntverhalen verrijkt ons beeld en geeft ons meer inzicht in de betekenis van de aandoening voor zowel individuele patiënten als de hele groep.

Evidence is een 'vooraf' criterium. Performance is een 'achteraf' criterium. Het benutten van beide brengt de zorg op een hoger plan. Het denken in ketens en processen geeft ons de kans besluitvormingsdata en performance data te verzamelen en biedt vervolgens de mogelijkheid iets te doen op basis van die informatie. In de reguliere zorg wordt sterk vertrouwd op onderzoek, maar is er nauwelijks sprake van gerichte zorgverbetering op basis van operationele data. Dat is ook logisch omdat je van de individuele professional geen systeemwijzigingen mag verwachten. In een keten is dat anders, daar is de mogelijkheid in samenwerking met de ketenpartners de zorg fijn te slijpen en beter af te stemmen op de behoeften in de keten.

Kwaliteit van zorg in de ketenzorg vraagt ook om te denken over wat zorg tot zorg maakt, om het denken in cure vs care achter ons te laten en om nadrukkelijk aandacht te hebben voor ogenschijnlijk abstracte zaken als zorgklimaat,opvoedingsklimaat en welbevinden. In ketens voor chronisch zieken gaat het immers net zo goed om welbevinden als om fysieke gezondheid,

Uit de literatuur over ketenzorg blijkt dat de kwaliteit van zorg sterk stijgt door te gaan organiseren en herontwerpen op basis van het chronic care model. Een van de  criteria betreft de interactie tussen professionals. De interactie blijkt zowel in omvang als kwaliteit toe te nemen. Betere communicatie wordt door de betrokken professionals direct gelinked aan betere zorg.

Zorg is mensenwerk. Zeker in een zorgomgeving waar we het moeten hebben van het motiveren en activeren van mensen is begrip en respect voor elkaar essentieel. Binnen ketenzorg is er weinig hiërarchie, samen wordt er gewerkt aan de zorg binnen de keten, het is meer gericht op begeleiden en faciliteren, er is veel aandacht voor informeren en voor leren. Alles is er op gericht 'de zieke' het heft in eigen hand te geven en laten houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten